Friday 14 October 2011

Amalan Sunnah yang DIPINGGIRKAN!!!!

Alhamdulillah baru sahaja dapat meluangkan masa dalam penulisan blog ini setelah lebih 2bulan menyepi. Kali ini saya mahu berkongsi berkenaan budaya masyarakat kita (Melayu) yang suka mengagungkan amalan-amalan yang sebenarnya tiada asas kekuatan dalilnya . saya mengharapkan pembaca supaya jangan cepat melabelkan saya dengan tuduhan yang tidak memberikan manfaat sesama  kita. Apa yang saya utarakan ini adalah fenomena yang berlaku dalam masyarakat kita . Saya mengfokuskan terus dengan sebahagian masyarakat kita yang menjadikan amalan membaca Yasin di malam jumaat sebagai amalan yang tetap mingguan dengan tanpa merujuk kepada sumber yang sohihah .

Disebabkan perkara ini masyarakat kita meninggalkan amalan sunnah yang sohih iaitu amalan membaca surah Al-Kahfi pada hari jumaat , malah jika ditanya sebahagian masyarakat mereka tidak akan mengetahui kelebihan dan keutamaan membaca surah Al-Kahfi berbanding dengan surah yasin,  .saya merujuk dalam sebuah hadith  yang diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi dan al-Hakim dalam kitab al-Mustadrak , Rasulullah bersabda dengan bermaksud [1] : Daripada Abu Sa’id al-Khudri r.a daripada Nabi S.A.W sabdanya : Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari jumaat, nescaya ada cahaya akan meneranginya antara dua jumaat (yakni selama seminggu), Hadith ini diletakkan oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani sebagai hasan dan disohihkan oleh al-Hakim.

Merujuk kepada hadith yang saya bawakan ini, amalan yang sangat baik dan utama pada hari jumaat khususnya malamnya adalah dengan kita mengamalkan bacaan surah al-kahfi, bukan bacaan yasin, malahan hadith yang menganjurkan kita membaca surah yasin kerana ada kelebihannya apatah lagi pada hari jumaat adalah tidak berasas dan banyak ulama' menghukumkan hadith itu berstatus daif dan maudu',Ibnu Jauzi mengatakan dalam kitabnya al-Maudhua't keseluruhan sumber hadith adalah batil dan tidak ada asal sumbernya.  begitu juga hadith yang mengatakan Surah Yasin merupakan hati Al-Quraan , menurut Az-Zahabi hadith ini adalah palsu kerana terdapat perawi hadith ini adalah pendusta, boleh rujuk dalam kitab karangannya Mizan Al-I'tidal.

Kenyataan saya ini bukanlah mahu menimbulkan ketegangan masyarakat berhubung isu ini, apa yang saya mahukan adalah biarlah kita beribadah berdasarkan sumber yang sohihah yang keasliaannya daripada ajaran Rasulullah S.A.W. Dan perkara ini juga bukan menjadi alasan untuk saya mengatakan bacaan yasin pada malam jumaat itu adalah suatu yang BIDAAH, bukan itu maksud saya.  Kita mahu baca, bacalah sehingga boleh dijadikan sebagai amalan harian kita, tetapi janganlah kita berkeras hati dengan menafikan amalan yang lebih baik dianjurkan pada waktu itu, Di sini  suka saya menceritakan sedikit intipati surah Al-kahfi .

 Saya berpandukan dalam sebuah buku yang sangat baik untuk bacaan kita dalam menerangkan kandungan dan istifadah surah al-kahfi yang boleh kita jadikan sebagai tambahan ilmu kita[2],Surah al-Kahfi merupakann surah yang ke -18 dalam Al-Quran. Ia dikategorikan surah Makkiyyah yang mengandungi 110 ayat, antara perbincangan yang ada dalam surah ini adalah :

·   Tauhid kepada Allah, dan kepercayaan terpesong golongan kafir yang mengatakan tuhan   mempunyai anak.

·    Kisah Ashab al-kahfi , iaitu pemuda-pemuda beriman yang melarikan diri untuk  menyelamatkan akidah mereka daripada kekejaman pemerintah yang zalim iaitu raja DAQYANUS yang menyuruh rakyatnya mengadakan upacara ritual untuk menyembahnya.

·         Kisah Nabi Musa  mencari Ilmu bertemu dengan Nabi Khidir

·       kisah teguran Allah Taala kepada Nabi S.A.W jangan mementingkan orang terkemuka sahaja dalam berdakwah .

·         Kisah Zulqarnain dengan Yakjuj dan Makjuj.


           Untuk yang terakhirnya , saya mengharapkan penulisan yang tidak seberapa ini sedikit sebanyak dapat membuka mata masyarakat bahawa ibadah yang dilakukan tanpa berdasarkan ilmu dan asas yang sohih, sebenarnya memberikan kesan yang negatif kepada kita akibatnya amalan yang jelas kesahihahannya akan terkubur disebabkan perbuatan bidaah yang kita lakukan. Oleh kerana itu saya menyerukan kepada diri saya dan sahabat sekalian marilah sama-sama kita mengembalikan ketulenan ISLAM dengan melaksanakan tuntutannya dengan baik dan memberikan suatu perhatian dalam perlaksanaan ibadah kita , dan Ingatlah tugas kita di dunia terlalu banyak dan penuh pancaroba, jika kita tidak berpaksikan dengan akidah yang mantap, kefahaman yang jelas dalam perjuangan hidup kita, ini bermakna kita telah mengkhianati janji kita kepada tuhan yang menciptakan alam dan DIA jugalah yang menentukan nasib kita di dunia dan di akhirat. Wallahua'lam.



Segala komen dan perkongsian ataupun teguran sangat2 dialukan untuk sama-sama kita membudayakan ilmu dalam kehidupan kita , SALAM PERJUANGAN ……………………………………………….


[1] Maaf saya tidak letakkan lagi softwere Arabic (baru Format Laptop)
[2] Memahami Keindahan SURAH AL_KAHFI , Ust Hj M. Zamri M.Zainuddin dan Ust Hj. M.Wahid Abd Hanif

       Keterangan mengenai kedaifan dan hadith palsu berkaitan dengan kelebihan surah Yasin dan Hadith tentang hati Al-quran adalah surah yasin , saya merujuk dalam kitab 40 hadith palsu yang ditulis oleh seorang Pensyarah dari di kolej Islam Antarabangsa, Selangor. Sahabat boleh dapatkannya di kedai buku , buku itu terbitan PTS, Buku ini sangat baik , kerana ia merupakan perbincangan Ilmiah yang sangat mendalam dalam ketulenan Hadith.  

No comments:

Post a Comment